En av de populäraste dejtingapparna just nu är Tinder, där man kan gilla eller ogilla bilder på presumtiva partners. Appen samlar också in data, som kan användas till olika former av marknadsföring.
Hur fungerar Tinder? Så här beskrivs appen i en artikel i Metro:
Användarna kan ange om man är intresserade av män, kvinnor eller både, vilka ålderskategorier man är intresserade av samt hur långt avstånd man vill att appen ska söka efter potentiella matchningar. Man får se bilder på personen, samt även om man har gemensamma vänner på Facebook, och ges därefter möjligheten att svepa med den gröna markeringen som indikerar intresse eller den röda som visar att man inte är intresserad. Har två personer markerat intresse för varandra har man en matchning och kan därefter börja chatta med varandra.
I artikeln nämns också att Tinder, precis som Netflix, använder algoritmer för att lära sig mer om vad användarna gillar. Detta kan dels användas till att presentera mer attraktiva användare till den som just då använder appen, men data kan också användas på andra sätt.
Resumé skriver att Gillette har använt sig av data från Tinder till en undersökning om huruvida kvinnor föredrar skäggiga eller slätrakade män. Data från 100 000 mäns profiler ska ha analyserats. Resultatet, som är föga förvånande med tanke på avsändaren, finns att beskåda i filmen nedan.
För en svensk hipsterpublik i lite mer mogen ålder kan det dock vara på sin plats med åtminstone två brasklappar: undersökningen gjordes i USA, och den gjordes bland collegeungdomar. Det är inte säkert att tjejerna där har samma preferenser ifråga om ansiktsbehåring som lite mer mogna, svenska kvinnor (och män!).