E-handeln bara fortsätter att växa år efter år och nu är den uppe i en rekordomsättning på över 40 miljarder om året. Med tanke på hur många svenskar som verkar ha hittat ut till nätbutikerna, kan det vara god tid för den som är sugen på att ge sig in i e-handelsbranschen.
Förra året ökade e-handeln med varor i Sverige med 16 procent och omsatte hela 42, 9 miljarder kronor, skriver Svd näringsliv. Dessa siffror innebar att e-handeln nu står för ungefär sex procent av den totala detaljhandeln. Den absolut största kategorin inom e-handel är hemelektronik. De kategorier som växte mest under förra året var sport och fritid, leksaker och barnartiklar samt bygghandel. Det var inte bara de svenska webbutikerna som svenskarna handlade från, utan vi köpte även saker från utlandet för 11,5 miljarder kronor. De vanligaste länderna att handla från var Storbritannien, USA, Tyskland och Kina.
Tips för nybörjaren
Det råder alltså ingen tvekan om att svenskarna gillar att handla på nätet och om ett antal år skulle näthandeln kunna ha större delar av den totala detaljhandeln. Med tanke på hur mycket e-handeln fortsätter att växa, finns stora pengar att tjäna för den företagare som skaffar sig kunskap och ger sig in i branschen. Det krävs egentligen inte så mycket för att man ska bli framgångsrik i e-handelsbranschen, har man en bra affärsidé kan resten ordna sig. Exempelvis kan man anlita utomstående företag för att hjälpa en med olika saker. Behöver man hjälp med att ordna en bra plattform kan man kontakta de på http://www.starweb.se/. Sedan behöver man bara läsa på en del om hur branschen funkar och kanske ta till sig av några tips från experter. Några av dem lyder:
- Tänk mobilt från allra början. Om ett par år kommer mer än hälften av alla inköp på nätet ske från våra mobiltelefoner. Möts kunderna av en webbutik som inte är anpassad till mobiltelefoner finns en risk att de vänder sig till en annan butik för att göra sina inköp.
- Erbjud fler än ett betalningssätt. De svenska konsumenterna förutsätter att de i alla fall kan betala med både faktura och kort. En smart regel är att ju fler betalningssätt man har, desto bättre är det för försäljningen.
- Ha alltid koll på kostnaderna. Räkna först ut hur stort kostnadsutrymme du har för varje försäljning. På så sätt får du reda på hur mycket du kan avsätta för annonsering. Läs mer.
Testa innan satsning
Ett annat tips som man kan ta med sig från de rutinerade e-handlarna är att man bör testa mycket innan man satsar. Man kan till en början göra misstaget att utgå ifrån sig själv när man väljer de produkter man ska köpa in. Därför bör man först testa brett i liten skala mot marknaden och på så sätt ser man snabbt vad som funkar och vad som inte funkar. Gör man såhär riskerar man inte att satsa för mycket pengar på produkter som ingen vill ha, skriver man i VK.