I höstas gjorde det nya sociala nätverket Ello entré. Målsättningarna var högt ställda – man skulle utmana Facebook. Vad talar för att människorna bakom Ello kommer att lyckas? Och vad talar emot det?
Skaparna av det nya sociala nätverket Ello har skrivit ett manifest, där de slår fast att användaren inte är en produkt. Det kanske inte säger så mycket om hur nätverket fungerar i praktiken, men det säger en hel del om hur upphovspersonerna vill att det ska framstå.
I gruppen som startat Ello finns både programmerare och konstnärer. Det som än så länge lockar användare att överge Facebook till förmån för Ello är dock framför allt det faktum att Ello inte är Facebook. Det finns en stor längtan bland många Facebookanvändare, som upplever Mark Zuckerbergs skapelse som väl inkräktande på privatlivet. Ello lovar att aldrig sälja annonser, eller sälja vidare personlig information om användarna till andra företag. Det finns dock andra aspekter av företaget som de inte nämner, som det faktum att de delvis finansierats av ett riskkapitalbolag.
De som investerar i Ello gör det naturligtvis för att de tror att de på sikt kommer att kunna tjäna pengar på företaget, och Ello måste kunna presentera en modell för lönsamhet om det ska kunna bli ett nätverk som faktiskt utmanar Facebook på riktigt. Man kan tycka vad man vill om Facebooks inställning till användarnas integritet, men det har visat sig att det är en modell som fungerar, rent ekonomiskt. Är det något som inte saknas på internet så är det tjänster som bygger på intressanta idéer. Det är dock inte samma sak som lönsamhet; långt därifrån.
Hur ska de tjäna pengar?
Faktum är dock att Ello har en modell för att tjäna pengar som skulle kunna fungera – det är lite för tidigt att uttala sig om den saken. Modellen fungerar ungefär på samma sätt som för mobilappar som är gratis, men där man sedan kan köpa tillägg. Det kommer troligen att likna hur Facebook var i början, när man kunde lägga till musikspelare och allt möjligt till sin profil. Skillnaden är dock att det alltså kommer att kosta pengar att lägga till olika widgets och annat till sin sida. Utvecklare kommer att kunna skapa olika tillägg, så man får anta att även de kommer att kunna tjäna pengar på detta.
Än så länge går det endast att bli medlem på Ello genom att bli inbjuden av någon som redan är medlem. Man skulle kunna invända mot detta, eftersom det är ganska elitistiskt. Å andra sidan skulle företagets servrar nog inte klara av anstormningen om alla som var intresserade kunde bli medlemmar med en gång. Enligt Wikipedia har Ello mer än en miljon användare, men enligt samma källa är endast en femtedel av användarna aktiva en vecka efter att de registrerat sina konton. Det är en sak att gå med i ett nytt, hajpat socialt nätverk, och en helt annan sak att göra något vettigt där. Med tanke på hur stort Facebook har blivit är det svårt för något annat nätverk att hävda sig med en mycket mindre användarbas. Ellos stora fördel, och nackdel, är att det inte är Facebook.