Något som blir allt mer populärt är att annonsera i sociala medier och för att tillmötesgå företagens intresse av annonseringen gör de olika sociala medierna en hel del anpassningar av sina sidor – nu testar till exempel Instagram ett helt nytt annonsformat för att blidka annonsörerna.
Sociala medier blir allt populärare i vår vardag och det har gjort att företagen också ser dessa kanaler som potentiella guldgruvor när det kommer till att nå ut med sin reklam. Likaså är annonsörerna guldgruvor för sociala medier, något som bland annat gjorde att till exempel Instagram öppnade för annonsörer så sent som ifjol och då med en ny köpknapp – nu har man tagit ytterligare ett steg mot att blidka företagen ytterligare. Nu testar nämligen Instagram att öppna upp för ytterligare ett nytt sätt för annonsörerna att nå ut med sin reklam i appen, något som inte finns i Sverige förrän testet är klart, och detta genomförs i USA.
Liknar en shoppingkatalog
Instagram testar att göra sitt nya annonsformat till en direktköpskanal nu i november, men inte på den svenska marknaden. Det är i USA man prövar detta och gör det tillsammans med 20 stycken utvalda amerikanska shoppingkedjor såsom bland annat Macy’s och J Crew. Enligt Dagens Media innebär det nya annonsformatet att återförsäljare som annonserar i appen kan sätta prislappar på sina produkter i bilderna man lägger upp. Därefter ska kunderna både kunna se produkterna i närbild och även kunna klicka sig vidare till återförsäljarens internetbutik och där köpa produkten av intresse.
Enklare test nu
Enligt Instagrams marknadschef Jim Squires handlar det hela om ett väldigt enkelt test i detta skede, eftersom att det är så tidigt och längre fram kommer kanalen kunna lägga till mer djup i det nya annonsformatet. Därför behöver heller inte testbutikerna betala för sina annonser i detta skede, det kommer senare när det nya konceptet är färdigt och klart. Med andra ord kan det längre fram bli möjligt för andra butiker och aktörer att göra reklam för och visa upp sina produkter på samma sätt.