Vad behövs för en fullskalig e-handel? Ett lager bland annat – men även att du syns på rätt ställen och tar hand om din hemsida för att fånga in dina kunder.
Ska du starta en e-handel, eller har du redan en som bara växer? Då är det bra att ha ett smart lagersystem med bra lagerinredning som gör din näthandel mer effektiv. Det har de stora webbshopparna hakat på sedan länge, som Amazon och Adlibris. Nu sätter även IKEA igång och effektiviserar sin e-handel med fler och större lager runt om i Sverige och världen.
IKEA planerar nytt, stort lager i Malmö
I en artikel i Dagens Handel går det att läsa om hur IKEA spås bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum i Malmös hamn. Det är ett område på cirka hundratusen kvadratmeter som är reserverat och där planerar alltså möbeljätten att uppföra en enorm logistikbyggnad för just distribution och smarta e-handelslösningar för sina många kunder. Byggnadsplanerna är i startskede men om de blir verklighet kan det faktiskt ge Malmö hela 200 nya jobb. De har till 30 april 2019 på sig att bestämma om bygget av logistikcentret i Norra hamnen faktiskt blir av, avtalet innebär att IKEA har ensamrätt på marken till dess och förmodligen blir byggnadsplanerna av. Det är mot e-handeln utvecklingen går med andra ord. Det skapar jobb och framtidsmöjligheter inom just lagerverksamhet och lagerföring. Mer om detta skrivs det här:
E-handelsrevolutionen drar över världen och påverkar jättar som Ikea också. I början av april släppte Ikea en prognos för onlineförsäljningen. Redan inom fem år tror Ikeas koncernchef Jesper Brodin att 20-50 procent av Ikeas försäljning kommer att ske på nätet. Och utvecklingen går fort – Breakit
IKEA har verkligen satsat på sin onlineförsäljning, från att ha haft en ganska svag position just på nätet med en undermålig hemsida som var rejält svårnavigerad. Men nu ser man alltså att man måste förändra detta för att hänga med i utvecklingen. För några månader sen öppnades ett nytt e-handelslager utanför Stockholm till exempel och nu har man även öppnat en köksbutik i centrala Stockholm och en mindre butik intill Louvren i Paris. Just för att öka sin bredd och hitta nya vägar att nå sina kunder.
Clas Ohlson planerar att synas på Amazon
Några som verkligen vet vad som gäller för att synas på nätet och inte ha fysiska butiker, utan allt i billiga lager, är givetvis e-handelsjätten Amazon. Bolaget spås dessutom komma till Sverige inom kort tid och många andra e-handlare är nervösa för utslaget. Dock är vissa smarta och tänker om, genom att samarbeta så mycket de kan för att få synas på just Amazon när tiden väl är inne och de kommer hit. Ett sådant företag är Clas Ohlson. I Veckans Affärer går det att läsa om hur det svenska bolaget kommer att inleda ett samarbete med amerikanska Amazon och det framgår faktiskt av vd Lotta Lyrå i sin rapport för det första kvartalet. Bolaget ska vidare använda Amazon och dess stora plattform för att erbjuda bolagets produkter till kunder i bland annat Storbritannien. De tänker vidare att detta kommer att bli en viktig försäljningskanal för det egna varumärket som heter EMV. Framtiden får utvisa om det blir så lyckat som man hoppas.