Saker förändras, så har det alltid varit – och så kommer det alltid också att vara. Det är livet, det måste utvecklas. Och någonting som har utvecklats väldigt mycket den senaste tiden är hur vi väljer att marknadsföra oss.
Det är i och med internet som det har skett en stor förändring och den traditionella reklamen på tv och i tidningar har fått ta ett steg tillbaka för att låta sociala medier, Youtube och sökmotorer som Google ska ta sin plats som marknadsföringskanaler. Men det är inte alla som anser att det är någonting med den här utvecklingen. Många är det som ser den nya snabba och digitala marknadsföringen som opersonlig och anser att de behöver kombineras med reklam från det gamla med det nya för att få ut det bästa. Någonting som mest troligt stämmer. Att exempelvis erbjuda företagsprodukter är någonting som inte är lika självklart idag som för 10 år sedan. Istället erbjuder man kommunikation via Facebook. Men att anpassa en företagsprodukt mot sin kund kan ge så mycket mer än vad digital marknadsföring ger. Exempelvis, vill du som företag locka in ett byggföretag som kund? Varför då inte ta fram ett multiverktyg med tryck? Det är ett verktyg som kunden i fråga använder, men med er logga på.
Men marknadsföring är en svår sak och för den som inte arbetar med en reklambyrå eller en contentbyrå kan det vara svårt att veta vilka vägar som är rätt. Som företag är det alltid bra att inspireras av vad andra företag har gjort, och se vilka möjligheter man har att göra någonting liknande. Exempelvis har man i denna artikel från Dagens Nyhet lyft reklam som energidrycksjätten Red Bull gör, där de fokuserar på event snarare än reklam i annons. Det är också någonting som uppskattas av kunderna. Och eventbranschen fortsätter och fortsätter att öka (källa) som det ser ut nu. Så vem vet var det kan sluta. Fler bra tips på hur du marknadsför ditt företag hittar du i denna artikel från företagande.se.